FAQ
Teknikal Toneplus
1.
Bagaimana untuk menyemak baki kredit?
Melalui
handphone anda, sila dail *133# dan tekan butang Dail.
2.
Bagaimana untuk Top Up akaun saya?
Melalui
handphone anda, sila dail *122*<Kod Pin 16 Digit># dan tekan butang Dail.
3.
Apa patut saya lakukan jika tidak boleh buat panggilan keluar ATAU menerima
panggilan?
Anda
boleh cuba lakukan langkah ini;
–>
Melalui handphone anda, sila ke SETTINGS.
–>
Pilih “Network Settings”
–>
Pilih Option “Manual”
–>
Pilih Network dan Pilih salah satu pembekal semasa yang ada seperti Maxis, DIGI
sehingga pemilihan anda itu di tolak (reject) dan kemudian pilih Network Tune
Talk atau CELCOM.
–>
Buangkan semua senarai panggilan yang telah dibuat.
–>
Tutup handphone selama 15 minit dan On kan semula.
–>
Cuba buat panggilan.
–>
Jika masalah masih dihadapi, sila call Tune Talk Customer Service di
03-79490000. Anda akan dilayan bermula dari 8.00 pagi hingga 10.00 malam.
4.
Siapa perlu saya hubungi jika terdapat sebarang masalah teknikal?
Anda
boleh hubungi “Customer Service Tune Talk” di 13100 atau 03-79490000 dari jam
8.00 pagi hingga 10.00 malam. Sila bekalkan kepada mereka Nama, No IC/Paspot
dan nombor talipon.
5.
Apa perlu saya buat jika tidak boleh hantar sms atau terima sms?
Sila
ke “Message Setting” arrow Pilih “Text Message” arrow Tukar nombor pusat
APN/Service ke +60193900045 arrow Save dan OFF handphone seterusnya ON semula
handphone.
Cuba
untuk sms semula
Jika
masalah berterusan, sila call Tune Talk Customer Service di 03-79490000 atau
13100 dari jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam.
6.
Bolehkah saya kekalkan nombor dari rangkaian lain?
Ya,
boleh. Ia dipanggil Mobile Number Portability (MNP) atau Port In. arrow Anda
boleh lakukannya sendiri atau minta Service Center atau Branch untuk
melakukannya.
7.
Kenapa MNP (Port In) tidak berjaya atau ditolak ?
Ada
3 sebab proses ‘Port In’ ditolak:
Maklumat
antara kedua-dua pembekal talian tidak sama.
Kesilapan
mengisi nama Pembekal Khidmat talian nombor yang hendak dikekalkan.
Nombor
kad pengenalan/pasport yang didaftarkan di Tone Plus dan di Pembekal Khidmat
Talian sedia ada yang berbeza.
8.
Apa saya perlu buat apabila MNP (Port In) tidak berjaya atau ditolak ?
Langkah
berikut boleh diambil:
Pergi
ke Pembekal Khidmat Talian sedia ada.
Minta
untuk menyemak nombor IC dan nama yang didaftarkan.
Beritahu
syarikat Tone Plus untuk memproses semula MNP (Port In) apabila maklumat telah
di perbetulkan.
PERKHIDMATAN
9.
Bagaimana cara untuk aktifkan GPRS?
Sila
dail *111#.
Menu
akan keluar, sila pilih 4 bagi Services. Menu akan keluar lagi, kali ini
Pilih
1 untuk GPRS. Perkhidmatan GPRS akan aktif secara otomatik.
10.
Bagaimana melanggan Tune Buddies ?
Tune
Buddies adalah kadar panggilan lebih rendah untuk 10 npmbor Tune Talk sahaja.
Kadarnya adalah 24 sen seminit:
Sila
dail *111#.
Menu
akan keluar, sila pilih 4 bagi Services. Menu akan keluar lagi, kali ini
Pilih
3 untuk Tune Buddies. Seterusnya, anda boleh pilih untuk melakukan Add, Delete,
Change dan List kan 10 nombor Tune Talk yang dipilih.
11.
Roaming Antarabangsa.
Anda
kini boleh menggunakan sim kad Tone Plus sambil berada diluar negara. Semua
pengguna Tone Plus adalah secara otomatik mempunyai perkhidmatan ini dan
sebarang konfigurasi tidak diperlukan. Anda boleh pilih untuk Direct Dial (Dail
Terus) dinegara yang terpilih atau menggunakan pilihan Call Back untuk lebih
jimat.
12.
Kadar Panggilan IDD.
Sila
klik di sini untuk – IDD Tone Excel
13.
Voice Mail (Pesanan Suara)
Bagaimana
mendengar pesanan suara?
Sila
dail 13103.
Bagaimana
batal kan Voice Mail?
Sila
ke Setting>Call Setting>Call Divert>Divert All Voice Call>Cancel
14.
Bagaimana dapatkan PUK jika sim kad saya di ‘block’ ?
PUK
anda dicetak atas sim kad iaitu nombor 8 Digit.
Anda
boleh hubungi Customer Care Tune Talk di 03-7949 0000 atau 13100.
15.
Bagaimana cara untuk aktifkan Akaun ‘Self Care’ Tune Talk?
Anda
boleh aktifkan atau set semula ‘Self Care’ Tune Talk anda dengan cara berikut:
Masukkan
Sim Kad Tone Excel/Plus kedalam phone dan ON kan.
Bagi
Sim Kad pertama kali digunakan, sila buat satu sms atau satu call terlebih
dahulu.
Pergi
ke laman web Tune Talk di www.tunetalk.com
Klik
menu ‘Self Care’ dibahagian atas laman web
No comments:
Post a Comment